Податоци во С++
Величина е карактеристика на даден предмет или појава. Можат да бидат
· константи
· променливи
Константи се вредности за кои се одделува место во работната меморија на компјутерот, имаат сопствено име и вредноста не се менува во процесот на извршување на програмата.
Променливи се вредности за кои се одделува место во работната меморија на компјутерот, имаат сопствено име и вредноста може да примаат различни вредности во процесот на извршување на програмата.
Вредностите кои ги добиваат величините при извршување на програмата се наречени податоци
Во С++ се обработуваат податоци од различен тип: цели броеви, реални броеви, знаци, текстови итн.
Податоците ги имаат следниве карактеристики: име, тип и вредност.
Имиња на податоците
Имињата (идентификаторите) на податоците во С++ се формираат со почитување на следниве правила:
• името започнува со буква или подвлечена црта,
• малите и големите букви се разликуваат,
• името може да содржи цифра,
• името не смее да содржи специјален знак: !, @, #, % итн.
Пример: Правилни имиња се: a, b2, it, i1j2, _radius, R итн.
Пример: Неправилни имиња се: a-b, dolar$, %proc, char. итн.
Типови податоци
Основни типови податоци
целоброен int
реален со обична точност float
реален со двојнаточност double
знаковен char
логички bool
Податочни типови
Име
|
Бајти*
|
Опис
|
char
|
1
|
карактер или цел број долг
|
short
|
2
|
цел број 16 бита долг.
|
long
|
4
|
цел број 32 бита долг.
|
int
|
4
|
Цел број
|
float
|
4
|
броеви со подвижна запирка
|
double
|
8
|
броеви со подвижна запирка со дупла
прецизност.
|
long
double
|
10
|
long броеви со подвижна запирка со дупла прецизност.
|
bool
|
1
|
Boolean вредности. Може да има една од
двете можни вредности: true или false.
|
* Големината во бајти зависи од системот на кој се компајлира.
Пример:
Декларирање и иницијализирање на променливи
Искази се основни градбени блокови програмата. Тие се состојат од израз и знакот ; на крајот. Израз може да биде израз за доделување на вредност, инкремент или декремент операција, повик на функција, контролен исказ или декларација на променливи. На пример х=1 е израз
х=1; е исказ.
х=1; е исказ.
За групирање на искази во сложен исказ или блок се користат големи загради { }
Променливи се декларираат со искази од облик:
тип листа_на_променливи;
int i, j, k;
Променливите можат истовремено и да се иницијализираат при декларирање:
Пример
int i=52;
Пример
int i=52;
Пример:
#include
main()
{
short ed_cena, vkupno; /* Deklaracija na promenlivi */
short parcinja=1000; /* Deklaracija so inicijalizacija*/
ed_cena=50; /* Dodeluvanje */
vkupno = ed_cena * parcinja;
}
Операции со целоброен тип податоци: int
собирање +
одземање или негација -
множење *
делење /
делење по модул (остаток од делење) %.
Податоците од целоброен тип поврзани со аритметичките оператори (+, -, *, / и %) дефинираат аритметички изрази чија вредност е целобројна.
Пр. Одреди го резултатот на следните операции:
7 / 3 =2
Пр. Одреди го резултатот на следните операции:
7 / 3 =2
205 / 20 =10
205 % 20 =5
25 % 3 =1
7.0 / 4 =1.7500
205 % 20 =5
25 % 3 =1
7.0 / 4 =1.7500
Реален тип податоци float, double
Податоците од овој тип можат да бидат константи или променливи.
Прецизноста на податоците од тип float и double е различна и тоа:
• float податоците зафаќаат 32 бита и имаат 7 значајни цифри.
• double податоците зафаќаат 64 бита и имаат 15 значајни цифри.
Пример:
float x;
const float g=9.81;
double visina;
double iznos=12345.67
Операции со податоци од реален тип:
собирање (+),
одземање или негација (-),
множење (*),
реално делење (/) (ако барем еден од операндите е реален).
Логички тип податоци bool
Податоците од овој тип имаат една од следниве две вредности: точно (true) или неточно (false).
bool da_ne;
bool odgovor=false;
Логичките податоци поврзани со логичките оператори даваат логички изрази.
Логички оператори се:
&& логичко И (AND); || логичко ИЛИ (OR); ! логичко НЕ (NOT)
Релациони оператори: < <= > >= = = !=
Приоритет на операторите:
NOT !
унарен минус -
аритметички + - * / %
релациони < <= > >=
еднаквост = = !=
AND &&
OR ||
Знаковен тип податоци char
Податоците од овој тип имаат вредност знак или целбројна вредност. Тие можат да бидат константи или променливи и се третираат како било кој податок од целоброен тип: можат да се читаат, да се печатат, да се споредуваат и со нив да се извршуваат аритметички операции.
char
Пример:
char a;
char znak=′+′;
const char dolar=′$′;
char denar=′d′;
char x=120;